Att leva samverkan

Samverkan och samverkanskulturen är en långsiktig relation och ett långsiktigt arbete som utvecklas över tid. Det handlar inte bara om sakfrågor utan även om våra relationer. En bra samverkanskultur kännetecknas av en öppen, lyhörd och utforskande dialog. Det handlar om att leva samverkan.

I detta steg kommer ni

  • Skapa samsyn kring vad som ska känneteckna er samverkanskultur
  • Skapa förståelse och tydlighet kring era olika roller

Tänk på

Skapa samsyn kring vad som ska känneteckna er samverkanskultur

Skapa öppenhet och tillit i relationer. I arbetets vardag rör vi oss mellan olika organisationsnivåer och sammanhang, där tillit och förtroende påverkar våra relationer. Arbetsplatsträffar och samverkansgrupper är värdefulla arenor för dialog när utrymme ges för olika perspektiv och argument.

När det finns transparens på alla nivåer i hela samverkanssystemet, från arbetsplatsträff till central samverkansgrupp stärks tilliten. Det är viktigt att kommunicera och återkoppla till alla som varit involverade och/eller är berörda av en viss fråga. Återkoppling stärker engagemanget och förtroendet för samverkanssystemet och verksamhetens fortsatta utvecklingsarbete.

Samverkan är ett förhållningssätt och en gemensam problemlösning med respekt för olika roller, argument och perspektiv. Det handlar om att intressera sig för andras kunskap och erfarenhet, samtidigt som man delar med sig av sin egen. I en stark samverkanskultur tar man tillvara på allas engagemang och intresse. Det bidrar till en dynamisk och attraktiv arbetsplats, samtidigt som delaktighet och inflytande är en friskfaktor.

Tydliggör era olika roller

För att samverkan ska fungera på bästa sätt krävs att alla inblandade har respekt för varandras roller och kompetens. Dessutom behöver chefer, fackliga företrädare och skyddsombud ha rimliga förutsättningar att sköta sina uppdrag.

Vi är varandras arbetsmiljö och var och en behöver arbeta för en bra och förtroendefull relation till andra. Det handlar om att uppträda professionellt och korrekt utifrån den egna rollen. Samtidigt behövs en medvetenhet och tydlighet om att de olika rollerna kan variera. Ibland är rollerna svåra att både tydliggöra och hålla isär. För att beskriva och illustrera denna problematik talas det ofta om att ”sitta på dubbla stolar” eller att ”ha på sig olika hattar”.

En medvetenhet om och en möjlighet att kunna påtala när problem uppstår, leder till att var och en kan agera professionellt. Samtidigt stärks samarbetsklimatet på arbetsplatsen då det finns en respekt och en känsla av att vilja varandra väl.

Ta hjälp och stöd av andra inom respektive organisation när ni känner er osäkra i er roll eller har kört fast i en relation.

Exempel på roller som behöver tydliggöras i samverkan är:

  • chef
  • HR/personalavdelning
  • skyddsombud
  • facklig företrädare
  • medarbetare
  • företagshälsovård

Frågor att diskutera

  • Vad har vi för samverkanskultur i organisationen?
  • Vilken slags samverkanskultur vill vi ha i vår organisation?
  • Hur ska vi jobba för att skapa större tillit och förtroende för varandra?
  • Hur kan vi skapa en öppen, lyhörd och utforskande dialog i hela organisationen?
  • Hur ser förutsättningen ut att axla den egna rollen eller de egna rollerna?
  • Har du varit i någon situation där du haft svårt att hantera dina olika roller?
  • Har du varit i någon situation där du upplevt att någon annan haft svårt att hantera sina olika roller?
  • Hur ser våra relationer ut, har vi många konflikter eller ett bra samarbete?
  • Hur upplever du att du blir bemött av andra?
  • Hur upplever du att du själv bemöter andra?

Läs vidare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.